فضیلت سوره مبارکه نور 1_از ابن مسکان روایت شده که امام صادق علیه السلام فرمودند: مال وناموس خود را با خواندن سوره نور در پناه دارید (محفوظ بدارید) ونیز زنهای خیش را بدان مستور و محفوظ دارید زیرا هر کس به قرائت این سوره در هر روز یا هرشب مداومت کند هیچ یک از افراد خانواده اش به عمل منافی عفت هرگز دچار نشوند تا از دنیا برود وچون از دنیا رفت 70 هزار فرشته تا کنار قبر اورا مشایعت وبدرقه کنند وهمه برای او دعا وطلب آمرزش کنند تا اورا میان قبر وارد سازند. 2-رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: کسی که سوره نور را بخواند خداوند به اندازه اجر همه مومنین گذشته وآینده ده حسنه به او می دهد. حاکم ابو عبدالله در صحیح خود از عایشه نقل می کند که نبی مکرم اسلام محمد مصطفی صلی الله علیه وآله فرمودند : زنانتان را در غرفه ها(طبقه های بلند ساختمان) ننشانید بلکه ریسندگی وسوره نور را به آنها یاد دهید. هر کس سوره نور را بنویسدودر شب آن را زیر سر نهد هرگز درآن شب محتلم نشود. اگر آیه نور(آیه 35 سوره نور) را بنویسند وبشویند واز آن آب در چشم کشند تاریکی وضعف او برود |
پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور آیه 1 سُورَةٌ أَنزَلْنَهَا وَفَرَضْنَهَا وَأَنزَلْنَا فِیهَآ ءَایَتٍ بَیِّنَتٍ لَّعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ ترجمه (این) سورهاى است که آن را نازل کردیم و (عمل به) آن را واجب نمودیم و در آن آیاتى روشن فرستادیم. باشد تا شما متذکّر شوید. نکته کلمه ى «سوره» یک نامگذارى از طرف خداوند براى یک مجموعه آیات از قرآن کریم است. «سورة... انزلنا فیها آیات» پیام 1-احکام، به دستور خداوند واجب شده است. «فرضناها» 2- قرآن، قانون الزامى و اجرایى دین است. «فرضناها» 3- آیات قرآن، روشن وقابل فهم است. «فیها آیات بینات» (گرچه درک قسمتى از آیات نیازمند تحقیق وتفسیر است) 4- انسان به پند و تذکّر نیازمند است. «لعلّکم تذکّرون» 5 - اصول معارف قرآن در فطرت انسان ریشه دارد و با تذکّر، پردهى غفلت برداشته مىشود. «تذکّرون» توضیحات سیماى سوره ى نور این سوره شصت و چهار آیه دارد و در مدینه نازل شده است. علّت نامگذارى این سوره به «نور»، آیهى سىوپنج آن است که خداوند را به عنوانِ نور آسمانها و زمین معرّفى مىکند. از آنجا که در این سوره سفارشهاى بسیار در مورد رعایت عفّت و پاکدامنى صورت گرفته، در روایات نسبت به فراگیرى و قرائت این سوره توسط زنان، تأکید شده است. احکام مجازات مردان و زنان زناکار و کسانى که به زنان پاکدامن تهمت زنا بزنند، همچنین ماجراى معروفِ «اِفک»، حکم حجاب و رعایت پاکدامنى براى جلوگیرى از انحرافات، دیگر موضوعاتى است که این سوره به آنها مىپردازد. |
پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور آیه 2 اَلزَّانِیَةُ وَالزَّانِى فَاجْلِدُواْ کُلَّ وَحِدٍ مِّنْهُمَا مِاْئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْکُم بِهِمَا رَأْفَةٌ فِى دِینِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ لْیَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَآئِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ ترجمه هر یک از زن و مرد زناکار را صد تازیانه بزنید. و اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید در اجراى دین خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزى نشوید و باید هنگام کیفر آن دو، گروهى از مؤمنین حاضر و ناظر باشند. نکته ها احکام زنا بر اساس شرایط افراد متفاوت مىشود، در این آیه فقط به یک صورت اشاره شده که اگر مرد یا زن مجردى زنا کند، صد تازیانه مىخورد، ولى اگر کسى با داشتن همسر و دسترسى به او، مرتکب زنا شود، رجم و سنگسار مىگردد. مفاسد زنا در قرآن و روایات قرآن، زنا را کارى زشت مىداند و از نزدیک شدن به آن نهى مىکند. «ولاتقربوا الزّنا»(1) ترک زنا را نشانهى بندگان راستین خداوند مىشمرد. «و عباد الرّحمن... لایزنون»(2) و دورى از این گناه را شرط بیعت با پیامبر مىداند. «اذا جائک ... و لا یزنین»(3) برخى از مفاسد اجتماعى زنا، در یکى از سخنان حضرت رضا علیه السلام چنین عنوان شده است: 1- ارتکاب قتل به واسطهى سقط جنین. 2- بر هم خوردن نظام خانوادگى و خویشاوندى. 3- ترک تربیت فرزندان. 4- از بین رفتن موازین ارث.(4) * حضرت على علیه السلام ترک زنا را مایهى استحکام خانواده وترک همجنسبازى را عامل حفظ نسل مىداند.(5) * پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: زنا داراى زیانهاى دنیوى و اُخروى است: امّا در دنیا: از بین رفتن نورانیّت و زیبایى انسان، مرگ زودرس و قطع روزى. امّا در آخرت: درماندگى، هنگام حساب قیامت؛ غضب الهى و جهنّم همیشگى.(6) * از پیامبر صلى الله علیه وآله نقل شده است: هر گاه زنا زیاد شود، مرگ ناگهانى هم زیاد مىشود.(7) * زنا نکنید، تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند. آن گونه که با دیگران رفتار کنید، با شما رفتار خواهد شد.(8) از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید جو ز جو * چهار چیز است که هر یک از آنها در هر خانهاى باشد، آن خانه، ویرانه است و برکت ندارد: 1- خیانت. 2- دزدى. 3- شرابخوارى. 4- زنا.(9) * زنا، از بزرگترین گناهان کبیره است.(10) * امام صادقعلیه السلام فرمود: هر گاه مردم مرتکب چهار گناه شوند، به چهار بلا گرفتار شوند: 1- زمانى که زنا رواج یابد، زلزله خواهد آمد. 2- هر گاه مردم زکات نپردازند، چهار پایان به هلاکت مىرسند. 3- هرگاه قضاوت مسئولان قضایى، ظالمانه باشد، باران نخواهد بارید. 4- زمانى که پیمان شکنى رواج یابد، مشرکان بر مسلمانان غلبه خواهند کرد.(11)1) اسراء، 32. 2) فرقان، 63 - 68. 3) ممتحنه، 12. 4) بحار، ج 79، ص 24. 5) نهجالبلاغه، حکمت 252. 6) بحار، ج 77، ص 58. 7) بحار، ج73، ص372. 8) بحار، ج 76، ص27. 9) بحار، ج76، ص 19. 10) بحار، ج76، ص 19. 11) بحار، ج76، ص 21. پیام ها 1- آزادى جنسى و روابط نامشروع، در اسلام ممنوع است. «الزّانیة... فاجلدوا...» 2- نقش زنان در ایجاد روابط نامشروع و فراهم آوردن مقدّمات آن، از مردان بیشتر است، به همین دلیل کلمه زانیه قبل از کلمه زانى آمده است. «الزّانیة و الزّانى» بر خلاف دزدى که نقش مردان بیشتر است و لذا کلمه سارق، بر سارقه مقدم شده است. «السّارق و السّارقة»(12) 3- تنبیهبدنى زانى، براى تأدیب او وحفظ عفت عمومى لازم است. «فاجلدوا» 4- در روابط نامشروع هر دو طرف به یک میزان تنبیه مىشوند. (مگر در مواردى که حکم خاصى دارد) «کل واحد» 5 - حدود کیفر باید از طرف خداوند معین شود. «مأة جلدة» 6- در مجازات مجرمان، ترحم و تحت تأثیر عواطف قرار گرفتن، روا نیست. «لا تأخذکم بهما رأفة» 7- محبّت و رأفت باید در مدار شرع باشد. «لا تأخذکم بهما رأفة» 8 - دین، تنها نماز و روزه نیست؛ اجراى حدود الهى نیز از دین است. «فى دین اللّه» 9- صلابت و قاطعیّت در اجراى حدود الهى، در سایهى ایمان به مبدأ و معاد به دست مىآید. «اِن کنتم تومنون بالله والیوم الآخر» 10- مجازات مجرم، باید مایه عبرت دیگران شود. «و لیشهد عذابهما» 11- زناکار، علاوه بر شکنجهى جسمى، از نظر روحى نیز باید زجر ببیند. «ولیشهد عذابهما طائفة...» 12- در مراسم اجراى حدّ الهى، گروهى از مؤمنان حضور داشته باشند. «من المؤمنین»12) مائده، 38. |
پاسخ : درمان با قرآن با محوریت سوره مبارکه نور آیه 3 اَلزَّانِى لَا یَنکِحُ إِلَّا زَانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً وَالزَّانِیَةُ لَا یَنکِحُهَآ إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِکٌ وَحُرِّمَ ذَلِکَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ ترجمه مرد زناکار، جز با زن زناکار یا مشرک ازدواج نکند. و زن زناکار جز مرد زناکار یا مشرک را به همسرى نگیرد. واین زناشویى بر مؤمنان حرام است. نکته ها این آیه، حال و هواى آیهى «الخبیثات للخبیثین والخبیثون للخبیثات» را دارد که در آیه 26 همین سوره مىآید و بیانگر این اصل است که: کبوتر با کبوتر، باز با باز. در این آیه، زناکار در کنار مشرک قرار گرفته است. «زانیة او مشرکة» علاوه بر تنبیه جسمى و اجتماعى، باید محدویّتهاى دیگرى نیز براى زناکار باشد. در روایات آمده است که حکم این آیه در بارهى کسانى است که به زنا شهرت دارند. و اگر زناکارى توبه کرد مىتواند مانند دیگران با فرد دلخواهش ازدواج کند.(13) امام باقرعلیه السلام فرمود: در این آیه، خداوند زناکار را در برابر مؤمن قرار داده و این نشان مىدهد که زناکار در هنگام زنا مؤمن نیست.(14)13) تفسیر المیزان ؛ کافى، ج5، ص354. 14) کافى، ج2، ص32. پیام ها 1- در ازدواج، کفو بودن، یعنى همسان و همشأن بودن همسران، یک اصل است. زیرا زنان و مردان ناپاک، لایق همسران پاک نیستند. «الزّانى لا ینکح الاّ زانیه» 2- افراد فاسد، در جامعه اسلامى از برخى حقوق محرومند. «لا ینکح الاّ زانیة» 3- مردان و زنان مؤمن، باید همسران پاک و پاکدامن انتخاب کنند. «حرّم ذلک على المؤمنین» |
تاریخ : جمعه 89/8/7 | 10:23 عصر | نویسنده : سیدمرتضی ناصری کرهرودی | نظرات ()